Doelgroep VDAB verandert fundamenteel

Deze legislatuur kreeg VDAB de opdracht om mensen aan te spreken die niet werken en niet op zoek zijn naar werk, de zogenaamde niet-beroepsactieven. Uit cijfers van het agentschap blijkt dat VDAB deze doelgroep meer en meer bereikt. Sinds 2019 schreven 360.000 niet-beroepsactieven zich in bij VDAB. 200.000 gingen aan de slag. Volgens Elke Jeurissen, voorzitter van VDAB, is de doelgroep van VDAB snel en fundamenteel aan het veranderen.

Vlaams minister van Werk, Jo Brouns: “We hebben met deze Vlaamse Regering de doelstelling om toe te werken naar een werkzaamheidsgraad van 80%. Dat is nodig om onze economische groei en welvaart te vrijwaren. Vandaag zitten we op een recordhoogte van 77%, maar er moeten nog stappen gezet worden. Bijkomende winsten zijn daarbij te boeken door nieuwe talenten te verleiden naar de arbeidsmarkt. De cijfers die VDAB vandaag voorlegt tonen aan dat we hier effectief in slagen, en dat VDAB stelselmatig de omslag maakt van een organisatie die voorheen voornamelijk met werkzoekenden aan de slag ging naar een organisatie die ook niet-beroepsactieven de stap naar een job helpt te zetten.”

Zowel in het Vlaams Regeerakkoord, als in de daaropvolgende VESOC-akkoorden tussen de Regering en de sociale partners, kreeg VDAB een hoofdrol en een uitgebreide lijst aan opdrachten. Volgens de Raad van Bestuur van het agentschap slaagde VDAB erin om zo goed als al deze voorstellen te realiseren. Dat leverde ook mooie resultaten op. Sinds 2019 gingen 580.000 mensen via VDAB (opnieuw) aan het werk. Dat gaat over mensen met een werkloosheidsuitkering, maar steeds meer ook over mensen met een leefloon, ziekte- of zonder uitkering.

VDAB kreeg deze legislatuur een belangrijke nieuwe opdracht. Het agentschap moet zich meer en meer richten naar mensen die niet beroepsactief zijn op de arbeidsmarkt. Dat gaat over mensen die niet aan het werk zijn en ook niet naar werk zoeken. Sinds 2019 schreven 360.000 niet-beroepsactieven zich in bij VDAB. Maar liefst 200.000 van hen gingen aan de slag. Daardoor wijzigt de doelgroep van VDAB. Waar 20 jaar geleden werkzoekenden met een werkloosheidsuitkering de voornaamste en bijna enige doelgroep waren voor VDAB, maakt die doelgroep nu slechts 49% uit van de mensen die zich als werkzoekend hebben ingeschreven bij het agentschap.
In de komende maanden en jaren zal VDAB zich nog meer richten naar mensen die niet-beroepsactief zijn. VDAB bereikt deze doelgroep meer en meer. Intussen zijn 43% van de werkzoekenden die zijn ingeschreven bij VDAB, mensen die voorheen niet-beroepsactief waren. In 2019 bestond deze groep uit 27%.

Elke Jeurissen, voorzitter van VDAB: “De doelgroep van VDAB is op dit moment snel en fundamenteel aan het veranderen. VDAB speelt daar snel en wendbaar op in, en is er vandaag voor iedereen die de stap naar werk wil zetten. Dat zijn niet alleen werkzoekenden met een werkloosheidsuitkering, maar ook mensen die niet beroepsactief zijn. Een heuse uitdaging voor VDAB, want dit zijn mensen die vaak niet meteen matchen met een vacature. Ze hebben extra ondersteuning nodig van VDAB. Ze hebben ook kansen nodig van een werkgever die in hen wil investeren. De cijfers tonen dat VDAB dit kan en dat er werkgevers zijn die kansen willen geven.”

Infografiek

Een vraag?

Woordvoerder Lies a.i.

Vragen als journalist

Lies Reynaert - woordvoerder a.i.

Woordvoerder minister van Werk Jo Brouns

Daan Blomme

Vragen als werkzoekende