VDAB mag zich viersterren-organisatie noemen

Sinds kort mag VDAB vier sterren achter zijn naam noteren. Het agentschap behaalde vier sterren na een EFQM-evaluatie. Uit de beoordeling blijkt dat VDAB geëvolueerd is naar een netwerkorganisatie, een innovatieve koploper is, en dat de strategie duidelijk gericht is op de klantervaring. 

VDAB is officieel een viersterrenorganisatie. Xelyo, de Vlaamse partner van de Europese stichting voor kwaliteitsmanagement (EFQM), reikte vier sterren uit aan VDAB. Het EFQM-label is een toonaangevend keurmerk voor duurzaamheid, kwaliteitsmanagement en organisatieontwikkeling. Deze internationale erkenning toont aan dat een organisatie uitmuntend werk levert en zichzelf voortdurend verbetert.

Sven De Haeck, directeur strategie bij VDAB: “Net zoals bij een viersterrenhotel toont deze erkenning dat we de hoogste standaarden nastreven. Met dit label worden we officieel erkend als een ‘excellente dienstverlener'. Zo’n onafhankelijke erkenning doet deugd. Het motiveert ons om verder te evolueren en te verbeteren.”

De assessoren kijken voor hun evaluatie op verschillende manieren naar een organisatie. Zowel maatschappelijke verantwoordelijkheid, innovatie, als toekomstgerichte transformatie zijn belangrijke punten waar je als organisatie goed op moet scoren.

VDAB is geëvolueerd naar netwerkorganisatie
Uit de beoordeling blijkt dat VDAB zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Het agentschap stemt zijn doelstellingen duidelijk af op het Vlaams Regeerakkoord en medewerkers handelen vanuit die doelstellingen. De assessoren konden ook vaststellen dat VDAB geëvolueerd is naar een netwerkorganisatie. Er is een goede samenwerking, intervisie en vlotte kennisdeling tussen provincies. Dat is een voorwaarde om toekomstgericht te kunnen transformeren.

Innovatieve koploper
VDAB is een innovatieve koploper op verschillende vlakken. Competenties zijn afgestemd op nieuwe beroepen, zoals dronepiloot. VDAB heeft ook een AI Centre of Excellence en een Ethische Raad. Het agentschap is ook op vlak van duurzaam faciliteitenbeheer een voorbeeld voor andere organisaties.

Fouten maken mag
Tot slot zijn zowel interne ontwikkelkansen als een sterke externe focus belangrijke voorwaarden om te slagen als excellente dienstverlener. Uit het assessment blijkt dat VDAB heel wat mogelijkheden biedt voor persoonlijke groei, en dat fouten maken mag. De strategie van VDAB is niet intern gericht, maar gericht op klanten en partners. Projecten vertrekken vanuit de ervaring van de klant, en een vastgoedstrategie zorgt ervoor dat VDAB aanwezig is daar waar het nodig is. Met andere woorden, bij alles wat VDAB doet, stelt de organisatie de ervaring en noden van werkzoekenden en werkgevers voorop.

Meer informatie over EFQM: https://efqm.org/
 

Xelyo - VDAB

Vlnr: An Kint (directeur Xelyo), Wim Adriaens (CEO VDAB), An Stassijns (manager kwaliteit VDAB)

Een vraag?

Woordvoerder Lies a.i.

Vragen als journalist

Lies Reynaert - woordvoerder a.i.