VDAB volgt werkzoekenden ook via telefoon en digitaal op

Vlaams minister van Werk Hilde Crevits zorgt binnenkort voor een wettelijke basis om zowel digitaal, telefonisch als fysiek een nauwe opvolging van werkzoekenden met een werkloosheidsuitkering te kunnen garanderen.

Door de coronacrisis is de opvolging van werkzoekenden door VDAB hoofdzakelijk via telefoon en digitale weg verlopen. Dat heeft ook een impact op het aantal sancties die werkzoekenden krijgen wanneer ze niet komen opdagen. Tot dusver kon VDAB werkzoekenden niet sanctioneren wanneer ze niet kwamen opdagen op een afspraak via telefoon of videogesprek. Vlaams minister van Werk Hilde Crevits zorgt daarom binnenkort voor een wettelijke basis om zowel digitaal, telefonisch als fysiek een nauwe opvolging van werkzoekenden met een werkloosheidsuitkering te kunnen garanderen. Ze heeft dat vandaag geantwoord op vragen in het Vlaams parlement. In 2021 kregen 23.929 werkzoekenden een sanctie of signaal van VDAB.
 
'De coronacrisis heeft ons verplicht om heel wat zaken anders aan te pakken. Bij VDAB gebeurde een snelle omschakeling naar veel meer contacten via telefoon of via een videogesprek.  Deze werkwijze heeft haar klantvriendelijkheid en effectiviteit bewezen en ik wil ze dan ook verankeren. Vanaf nu beslissen de VDAB-bemiddelaar en de werkzoekende samen hoe de dienstverlening zal verlopen: fysiek, telefonisch of via een videogesprek. Fysieke gesprekken voor wie digitaal minder vaardig is, blijven uiteraard mogelijk. Het is door op maat te werken dat we werkzoekenden gerichter kunnen opvolgen in hun traject naar werk.' – Vlaams minister van werk Hilde Crevits
 
Voor de coronacrisis vonden de meeste opvolgingsgesprekken tussen bemiddelaars en werkzoekenden plaats op een locatie van VDAB. De coronacrisis zorgde op dit vlak voor een volledige omslag. Door de lockdown stond plots de telefoon en het videogesprek centraal in de dagelijkse opvolging van werkzoekenden met een werkloosheidsuitkering. Deze werkwijze heeft haar klantvriendelijkheid en effectiviteit bewezen. In 2021 gaf 89% van de werkzoekenden aan tevreden te zijn over de persoonlijke dienstverlening van VDAB. In 2020 lag dat cijfer op 86%.
 
Wim Adriaens, gedelegeerd bestuurder VDAB: 'Door de coronamaatregelen moesten we snel switchen naar afspraken via telefoon of videogesprekken. Intussen is dat een nuttige aanvulling naast de gesprekken die opnieuw kunnen doorgaan op onze locaties. Belangrijk is dat we via elke manier van contactopname een gepast gevolg kunnen geven als de werkzoekende niet komt opdagen. Tot nu toe liet de regelgeving het niet toe om, indien nodig, te sanctioneren na het niet komen opdagen op een afspraak via telefoon of videogesprek. Binnenkort geeft nieuwe regelgeving ons het kader om dat wel te doen.'
 
Tot dusver kon VDAB werkzoekenden niet sanctioneren wanneer ze niet kwamen opdagen op een afspraak via telefoon of videogesprek. Desondanks kregen 23.929 werkzoekenden afgelopen jaar een sanctie van VDAB. In 10.358 gevallen ging het om een effectieve sanctie waardoor een werkzoekende tijdelijk of definitief zijn of haar uitkering of een deel ervan verliest. Daarnaast kregen 13.571 werkzoekenden en jongeren in beroepsinschakelingstijd een signaal. Zo'n signaal is ook een vorm van sanctie en niet vrijblijvend, maar een laatste verwittiging om het zoekgedrag bij te stellen. 
 
Het aantal sancties (23.929 in 2021 tegenover 25.394 in 2020) gaat hiermee wel omlaag, maar het betreft vooral een daling van het aantal signalen en niet van de effectieve sancties. Deze blijven wel op niveau met 10.358 effectieve sancties in 2021 ten opzichte van 10.405 in 2020. Het aantal sancties ten opzichte van het aantal werkzoekenden stijgt wel licht van 14 naar 15% omwille van een daling van het aantal werkzoekenden. Ook het aantal transmissies, dat zijn dossiers die worden doorgegeven aan de VDAB controledienst om te laten controleren, is ten opzichte van vorig jaar met 26% gestegen. (22.202 transmissiedossiers in 2021 tegenover 17.539 in 2020.
 
Vlaams minister van Werk Hilde Crevits zorgt nu voor een wettelijke basis waardoor deze opvolgingsgesprekken via verschillende kanalen kunnen verlopen. De VDAB-bemiddelaar beslist vanaf dan samen met de werkzoekende hoe de opvolgingsgesprekken zullen verlopen: fysiek, telefonisch of via een videogesprek. Doorheen het traject naar werk kan indien nodig vlot gewisseld worden tussen de verschillende opties.
 
'Een nauwe opvolging van werkzoekenden is nodig, zeker op een krappe arbeidsmarkt waarin elke werkgever handen tekortkomt. Daarom zorgen we voor een continue verbetering van onze aanpak.' zegt Vlaams minister van Werk Hilde Crevits. 'Dat doen we door onze bemiddelaars voortdurend te ondersteunen en op te leiden. Dankzij de besluitwijziging van de minister kunnen we deze aanpak in de toekomst ook beter laten aansluiten op de digitale realiteit, waarin telefonische en videogesprekken deel uitmaken van de dagelijkse werking.' vult Wim Adriaens aan.

Links:

Een vraag?

Woordvoerder Lies a.i.

Vragen als journalist

Lies Reynaert - woordvoerder a.i.