Werkgevers zien VDAB steeds liever komen

De algemene tevredenheid bij werkgevers over VDAB is toegenomen. Op een krappe arbeidsmarkt waar veel werkgevers moeilijk personeel vinden, is dat opvallend. VDAB gaat dan ook steeds meer naar werkgevers toe. In 2022 publiceerden werkgevers 382.884 vacatures bij VDAB. 85% van hen geeft aan dat ze tevreden zijn over de vacaturedatabank op vdab.be.

In 2022 publiceerden werkgevers meer dan 380.000 vacatures bij VDAB. Daarmee is vdab.be nog steeds de grootste jobsite in Vlaanderen. 85% van hen geeft aan dat ze tevreden zijn over de publicatietool van VDAB. Dagelijks wordt de vacaturedatabank van VDAB zo’n 25.000 keer bezocht. Bij 111.680 vacatures vroegen werkgevers in 2022 hulp aan VDAB om een geschikte kandidaat te vinden. Van deze werkgevers geeft 76% aan dat ze tevreden zijn van de dienstverlening van VDAB.

Uit een recente bevraging van VDAB blijkt dat de algemene tevredenheid van werkgevers over VDAB is toegenomen. De zogenaamde Net Promotor Score* vertrekt vanuit de vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat je VDAB zou aanbevelen aan vrienden, familie of kennissen?’ Daaruit blijkt dat de meerderheid VDAB zou aanbevelen. De score is gestegen van 6 in 2019 naar 22 in 2022, een opvallende stijging. 

VDAB onderneemt dan ook inspanningen om werkgevers actief te benaderen. Voor de moeilijk invulbare vacatures, de knelpuntvacatures, haalt VDAB alles uit de kast. Wanneer het om meerdere vacatures voor eenzelfde functie bij één of meerdere bedrijven uit de streek gaat, bekijkt VDAB bijvoorbeeld of een tijdelijke, mobiele opleiding een antwoord kan bieden. 

Daarnaast zijn op vdab.be/opleidingen zo’n 800 door VDAB erkende opleidingen te vinden die door VDAB zelf of een partnerorganisatie worden aangeboden. VDAB wil kandidaten op maat van de vacature opleiden. Dat betekent dat VDAB voorziet in basisopleidingen, en een kandidaat daarna tijdens een stage zijn opleiding kan voltooien bij de werkgever. Voor anderstaligen is job- en taalcoaching op de werkvloer mogelijk. 

Vlaams minister van Werk, Jo Brouns: “De maatschappelijke rol van VDAB is sterk uitgebreid. een actieve benadering naar werkgevers toe, is belangrijk om snel en gericht profielen te matchen en om opleidingen vorm te geven. Met een sterke werkgeversdienstverlening stapt VDAB zelf naar ondernemers om hardnekkige knelpuntvacatures in te vullen. Met 800 opleidingen om nieuwe kandidaten op maat van een vacature op te leiden zet VDAB zich sterk in om de mismatch te verhelpen.”

Wim Adriaens, CEO VDAB: “Werkgevers zijn voor ons minstens even belangrijk als werkzoekenden. En met zoveel openstaande vacatures zetten we alles op alles om de werkgevers te helpen om dat talent te vinden. Na drie maanden slagen we erin om al 30% van de vacatures waarvoor werkgevers onze hulp vragen, in te vullen. Wetende dat het om de moeilijkste vacatures gaat om ingevuld te krijgen, en dat we geconfronteerd worden met een competentiekloof tussen vraag en aanbod, is dat een mooi resultaat. Al streven we natuurlijk altijd naar nog meer matches.”
 

*De Net Promoter Score wordt berekend als het verschil tussen promotors en criticasters. Op de vraag “Hoe waarschijnlijk is het dat je VDAB zou aanbevelen aan vrienden, familie of kennissen?” geven promotors een cijfer 9 of 10. Wie een score tussen 0 en 6 geeft wordt beschouwd als criticaster. De NPS zelf wordt niet uitgedrukt als een percentage maar als een absoluut getal tussen -100 en +100. Vanaf een positieve NPS spreken we van een goed cijfer.

Een vraag?

Woordvoerder Lies a.i.

Vragen als journalist

Lies Reynaert - woordvoerder a.i.