VDAB zoekt samen met onderwijs naar antwoorden op arbeidsmarktkrapte
Op 20 februari organiseerde VDAB in Oostende het congres ‘Samen sterk voor de toekomst van het onderwijs’. VDAB, onderwijsexperten en -werkgevers gingen er samen op zoek naar oplossingen voor de arbeidsmarktkrapte die ook deze sector zwaar treft.
Lerarentekort
De afgelopen jaren hebben alle lerarenberoepen te kampen met een tekort. Het aantal ontvangen vacatures voor leerkrachten is het afgelopen jaar wel iets afgenomen (-3.5%). Ook het aantal openstaande vacatures eind 2024 is een stukje gedaald ten opzichte van december ’23 (-7.5%). Maar vooral voor leerkrachten secundair onderwijs (1.496) en leerkrachten kleuter- en lager onderwijs (1.097) stonden eind 2024 nog veel vacatures open. Ondanks dit voorzichtig positieve signaal, blijft het tekort aan leerkrachten dus groot.
Focus op zij-instroom
Om het lerarentekort terug te dringen, zet VDAB onder andere in op de ondersteuning en toeleiding van werkzoekenden naar de lerarenopleidingen. Hiervoor erkent VDAB in alle provincies verschillende leertrajecten van de lerarenopleidingen aan de hogescholen en universiteiten. Het totaal aantal gestarte opleidingstrajecten steeg zo van 863 in 2019 tot 1.862 in 2024, meer dan een verdubbeling.
Vacaturewerking
Naast de versterking van de zij-instroom blijft VDAB ook inzetten op het verleiden van de werkzoekenden om voor het lerarenberoep te kiezen. Ook zet VDAB in op vacaturewerking in functie van de onderwijsinstellingen, bv. door een performante leerkrachtendatabank.
Startklaar!
Uit het pilootproject INTRO dat VDAB samen met Scholengroep GO! Gent opzette, is een nieuwe samenwerking gegroeid met verschillende partners uit het onderwijsveld in West-Vlaanderen: Startklaar! Binnen dit nieuwe project werd een ondersteuningsaanbod op maat uitgewerkt voor herintreders en nieuwe startende zij-instromers (zonder pedagogisch bekwaamheidsbewijs) zodat een sterke start in het onderwijs kan gefaciliteerd worden. En dit binnen het unieke partnerschap van VDAB, de lerarenopleidingen en het werkveld.
Beeldvorming en partnerschappen
Via verschillende acties, onder meer op social media, draagt VDAB bij tot een positieve maar realistische beeldvorming van het beroep van leerkracht. Zo werd ook een digitaal infopakket gemaakt waarbij burgers de kans krijgen het beroep en de verschillende taken en competenties van een leerkracht te ontdekken.
VDAB werkt samen met heel wat partners om samen het lerarentekort aan te pakken: de koepel van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het GO!, OVSG, POV, Teach for Belgium, VLIR, VLHORA Agodi en het departement onderwijs en vorming.
“Het tekort aan leerkrachten blijft groot in heel Vlaanderen. Vanuit VDAB slaan we samen met het onderwijs de handen in elkaar om zoveel mogelijk werkzoekenden warm te maken voor het onderwijs. 1.862 werkzoekenden volgen vandaag een lerarenopleiding, meer dan een verdubbeling ten aanzien van 2019. Zij zullen de komende jaren het lerarenkorps versterken en de krapte mee helpen aanpakken zodat elk kind en jongere in Vlaanderen kwaliteitsvol onderwijs kan genieten. Kwaliteitsvol onderwijs is de beste basis voor een succesvolle professionele loopbaan.” - Wim Adriaens, CEO VDAB
Een vraag?
Communicatieverantwoordelijke West-Vlaanderen
Johan Vandevyvere