Licht je medewerkers vooraf in
Vertel je medewerkers vooraf dat ze een nieuwe collega krijgen. Leg uit wat zijn job precies inhoudt en wat zijn positie is binnen het bedrijf.
Regel alle praktische zaken
Zorg ervoor dat alle praktische zaken in orde zijn op de dag dat je medewerker bij je aan de slag gaat.
- Ga na of hij een laptop, telefoon, headset en andere benodigdheden heeft om zijn werk van thuis te kunnen doen.
- Zorg voor een actief e-mailadres én toegang tot alle online platforms die je team gebruikt om online te vergaderen en digitaal samen te werken.
- Bezorg hem -ondanks de huidige situatie- de nodige toegangsbadges, inlogcodes of sleutels. Zo staat hij niet voor een gesloten bedrijfsdeur als iedereen weer naar de werkvloer mag. Bovendien krijgt hij op die manier het gevoel dat hij er echt bij hoort.
Zorg voor structurele ondersteuning
Geef je nieuwe medewerker het gevoel dat hij altijd bij iemand terechtkan, ook al zit hij ganse dagen alleen aan de keukentafel.
- Plan dagelijkse contactmomenten en bouw af van zodra de medewerker daar klaar voor is.
- Duid een ervaren collega aan als aanspreekpunt. Zo kan je kersverse teamgenoot altijd ergens terecht met vragen, ook als jij niet beschikbaar bent.
Plan een-op-een-introducties
Een rondleiding langs de boekhouding, de personeelsdienst en de ICT-afdeling zijn nu niet aan de orde. Maar online introducties met de verantwoordelijken van die afdelingen kunnen wel.
Regel dit voor je nieuwe medewerker en vraag de verantwoordelijken om belangrijke info klaar te houden.
Ga over tot actie
Stel voor de eerste week een planning op zodat je nieuwbakken medewerker meteen aan de slag kan met een goed gevulde agenda.
- Plan een eerste teammeeting waarin hij en het team elkaar kunnen leren kennen.
- Plan videovergaderingen met alle sleutelfiguren die belangrijk zijn voor zijn job.
- Geef hem al een eerste opdracht.
- Nodig hem uit voor belangrijke vergaderingen.
- Schrijf hem in voor interessante online opleidingen.
Steven, senior UX/UI Designer, getuigt over zijn nieuwe job
"Ik vond het inwerken best een uitdaging van thuis uit. Ik miste de office vibe met alle leuke momenten die erbij horen zoals 't koffietje, de smalltalk en even snel iets kunnen vragen.
Ik had wel het geluk dat mijn teamleider van in het begin veel persoonlijke introducties via videocall voor mij regelde. Zo geraakte ik snel up to speed en up-to-date: wie is wie, wat speelt er op dit moment en welke zaken moet ik prioritair aanpakken?
Ik denk dat het er thuis op aankomt om proactief te zijn en zelf veel vragen te stellen. Doordat iedereen de hele dag thuis zit, kan het zijn dat niet alles aan je wordt uitgelegd en niet alle info spontaan jouw richting uitkomt.
Zelf hou ik een aantal lijstjes bij met openstaande vragen, zodat ik gericht de juiste persoon kan zoeken om de losse eindjes aan elkaar te knopen."