Maak je tekst scanbaar
Mobiele gebruikers hebben niet veel geduld. Als ze op een pagina belanden, willen ze ogenblikkelijk weten waar die over gaat en of ze nuttig is voor hen. Ze proberen hier achter te komen door je tekst te scannen.
Hoe maak je je tekst scanvriendelijk? Enkele tips:
- Kies een goede titel.
Je titel moet zo goed mogelijk omschrijven waar je tekst over gaat. Leg je bijvoorbeeld uit hoe je een goed cv kan schrijven? Kies dan als titel niet ‘Cv’ of ‘Een goed cv’, maar wel ‘Zes tips om een goed cv op te stellen’. - Begin met een korte inleiding.
In je inleiding vat je in enkele zinnen samen waar je tekst over gaat en voor wie hij bedoeld is. Bijvoorbeeld: ‘Ben je op zoek naar werk? Dan is het belangrijk om een goed cv te hebben. We geven zes tips.’ - Gebruik tussentitels.
Zorg dat elke tussentitel duidelijk maakt waar het bijhorende tekstblok over gaat. Bijvoorbeeld:- Niet: ‘Tip 1: gebruik heldere taal’.
- Wel: ‘Tip 1 voor een goed cv: gebruik heldere taal.’
- Zet belangrijke woorden in het vet en gebruik bullets.
Vermijd lange lappen tekst
Een lange lap tekst zonder witruimte is de beste manier om je lezers weg te jagen. Het scherm op een smartphone is vol voor je het weet. Schrijf daarom zo bondig mogelijk en schrap alle overbodige woorden.
Bijvoorbeeld:
- Niet: ‘Een goed cv moet je altijd aanpassen op basis van de vacature waarnaar je solliciteert.’
- Wel: ‘Een goed cv pas je aan op basis van de vacature.’
Behandel elk tekstblok als een aparte eenheid
De kans is klein dat mobiele gebruikers heel jouw tekst gaan lezen. Vaak laten ze hun oog vallen op een tussentitel die hen interesseert en lezen ze enkel het bijhorende tekstblok. Bekijk daarom elk tekstblok op je pagina als een aparte eenheid. Het moet op zichzelf betekenisvol zijn.
Gebruik de juiste terminologie
Bepaalde handelingen hebben een andere naam op een smartphone of tablet. Mobiele gebruikers spreken niet over ‘klikken’, maar over ‘tap’ of ‘tikken’, en niet over ‘scrollen’, maar over ‘swipen’ of ‘vegen’. Zoek een formulering die voor beide groepen werkt.
Bijvoorbeeld:
- Niet ‘Klik op de knop ‘Solliciteer spontaan bij bedrijf X’, maar ‘Ga naar de knop ‘Solliciteer spontaan bij bedrijf X’.’
- Niet ‘Scrol naar beneden en bekijk onze contactgegevens’, maar ‘Onderaan deze pagina vind je onze contactgegevens’.
Maak links zo lang mogelijk
Voeg je een link toe in je tekst? Maak hem zo lang mogelijk. Ook al oogt dat minder mooi. Zo doe je mobiele gebruikers een groot plezier. Het is niet gemakkelijk om juist te mikken met je vinger als er maar één woord gelinkt wordt. En het wordt al helemaal onmogelijk als je dikke vingers hebt.
Bijvoorbeeld:
- Niet: ‘Wil je een opleiding volgen? Bestel je opleidingscheques online via Mijn loopbaan.’
- Wel: ‘Wil je een opleiding volgen? Bestel je opleidingscheques online via Mijn loopbaan.’
Gebruik afbeeldingen in functie van de tekst
Wil je je pagina opfleuren met een afbeelding? Dat is een goed idee, op voorwaarde dat ze in functie staat van je tekst.
Enkele tips:
- Gebruik een afbeelding die iets vertelt over je tekst.
Een goed beeld voor een pagina over het bestellen van opleidingscheques is bijvoorbeeld een foto van een vrouw aan de computer. Zo maak je duidelijk aan de lezer dat hij online opleidingscheques kan bestellen. - Voeg een omschrijving toe bij je afbeelding.
- De kans bestaat dat het even duurt voor de afbeelding opgeladen is. Hierdoor ziet je lezer een leeg vlak. Voeg je een omschrijvende zin toe, dan kan hij deze alvast lezen en weet hij wat er zit aan te komen.
- Leg in je omschrijving uit wat er op de foto staat én verwijs naar de tekst. Bijvoorbeeld in het geval van de vrouw aan de computer:
- Niet: ‘Vrouw computer’ of ‘Een vrouw werkt op de computer’.
- Wel: ‘Een vrouw bestelt opleidingscheques via haar computer’.