Loopbaan

Fout opbiechten

Sommige flaters hebben grote gevolgen. Je kan er bijvoorbeeld klanten door verliezen of je bedrijf een financiële klap bezorgen. Maakte je een ernstige fout op je werk? Dan is je eerste reflex misschien om die te verbergen. Toch biecht je je fout beter meteen op. Enkele tips.

fout
©Shutterstock

Abonneer je op de nieuwsbrief

Je kent de clichés vast. ‘Fouten maken is menselijk’, ‘Wie niets doet, kan niets verkeerd doen’... Het zijn clichés omdat ze waar zijn. Iedereen maakt fouten, van schoolverlaters op hun eerste werkdag tot ervaren bedrijfsleiders. En door fouten te maken, leer je hoe je het in de toekomst beter aanpakt.

Vroeg of laat ga ook jij onvermijdelijk in de fout op je werk. Probeer je dan te doen alsof er niets aan de hand is in de hoop dat niemand je fout ontdekt? Schuif je de schuld op een ander af? Barst je uit in huilen? Hoe je reageert, is veel belangrijker dan de fout op zich.

Neem je verantwoordelijkheid

Hoe groot je fout ook is, het is belangrijk om je verantwoordelijkheid te nemen. Om er nog een cliché tegenaan te gooien: eerlijk duurt het langst. Stel je voor dat je je fout probeert te verdoezelen, maar dat ze toch aan het licht komt. Zoiets zorgt ervoor dat je leidinggevende en collega’s je niet meer vertrouwen.

Door op te biechten dat je iets verkeerd deed, toon je dat je rechtuit bent. De meeste collega’s vinden het wellicht zelfs dapper dat je je fout durft toe te geven. 

Het zorgt er bovendien voor dat zij in de toekomst zelf ook opener durven te zijn over hun eigen blunders. Zo kan je van elkaar leren. En door je flater met anderen te delen, kunnen ze mee nadenken over hoe je de schade het beste kan beperken. 

Zelfs voor jezelf is het bevrijdend. Door je fout op te biechten, schud je dat knagende schuldgevoel af en de angst dat je fout gaat uitkomen. Door alleen met je fout te blijven zitten, maak je die alleen maar groter in je hoofd.

Hoe ga je te werk?

1. Handel meteen

Je hebt ontdekt dat je een fout maakte? Panikeer niet of begin niet te kniezen, maar hou het hoofd koel.

Wie moet je inlichten? Is er een oplossing? Probeer de schade meteen zo veel mogelijk te beperken.

2. Excuseer je, maar zoek geen excuses

Bied je verontschuldigingen aan bij je klant, leidinggevende of collega’s.

Doe dat kort en oprecht, maar brand jezelf niet af tot op het bot. Daarmee is niemand geholpen. Accepteer dat fouten maken erbij hoort, en laat elke vorm van drama achterwege.

Zoek ook geen excuses waarom je de fout hebt gemaakt. Had je collega je werk nog moeten nakijken? Was je vermoeid en daardoor minder geconcentreerd? Had je klant de fout zelf ook niet gezien? Dat kan allemaal wel zijn, maar dat doet niet ter zake.

3. Laat los en leer

Zelfs al zijn er andere mensen razend op je, het heeft geen zin om te blijven hangen in schaamtegevoelens. 

Je kan niet meer terug in de tijd om je fout uit te wissen, dus probeer zo snel mogelijk los te laten wat je verkeerd deed. Meer dan je excuses aanbieden en zoeken naar oplossingen, kan je niet doen.

Door te blijven hangen in negativiteit, bereik je niets. Je geeft jezelf alleen maar een slecht gevoel.

Probeer wel te leren uit deze ervaring zodat je in de toekomst dezelfde fout niet opnieuw maakt. Vraag desnoods hulp aan anderen om het in het vervolg beter te doen. De meeste mensen hebben begrip als je eens een fout maakt, maar dat is niet meer het geval als je hetzelfde verkeerd blijft doen.

4. Twijfel niet aan jezelf

Leef op je werk niet in angst om opnieuw in de fout te gaan. Veel mensen krijgen een knauw in hun zelfvertrouwen nadat ze een flater hebben begaan, maar dat werkt alleen maar verlammend. 

Blijf initiatief nemen en durf opnieuw fouten te maken. Alleen dan kan je echt groeien. Ook voor je bedrijf is het belangrijk om te blijven ontwikkelen en innoveren, en dat gaat met vallen en opstaan.
 

De juiste foutencultuur

Ook als leidinggevende is het belangrijk om binnen je team op de juiste manier met fouten om te gaan. 

Zorg voor een werkklimaat waarin werknemers open durven te zijn en zich kwetsbaar kunnen opstellen. 

Maak fouten bespreekbaar en reken mensen er niet op af. Steek geen energie in het zoeken naar een schuldige, maar wel in het vinden van een oplossing.
 

 

Ook interessant

Nooit meer boos worden!?

Wat als je boos wordt tijdens een vervelende meeting? Of geïrriteerd tijdens een stresserende werkdag? Je kan emoties niet altijd tegenhouden, maar je kan ze wel reguleren.

Hoe overleef je een baaldag?

Hoe kom je een dag door die je het liefst gewoon zou overslaan? Dirk: “Ik steek mijn oortjes in en luister naar ‘I am a man’ van Black Strobe. Dit doet wonderen."

Zondagavondblues

Zondag. In de late namiddag bekruipt het je. Het knagende gevoel dat er een nieuwe werkweek voor de deur staat. Wat kan je hiertegen doen? Vijf tips.