Welzijn

Zo maak je je medewerkers gelukkig

Dajo De Prins begeleidt bedrijven die het werkgeluk van hun medewerkers willen vergroten. “Als werkgever heb je hiervoor de hefboom in handen. Het is gemakkelijk om tegen je medewerkers te zeggen: geluk is jouw verantwoordelijkheid. Dit zijn de tools, regel het zelf. Maar zo werkt het niet.”

werkgeluk
©Shutterstock

Abonneer je op de nieuwsbrief

Volgens Dajo is het een groot misverstand om te denken dat je als individu helemaal zelf verantwoordelijk bent voor je geluk. 

Geest trainen

Dajo licht toe: “De positieve psychologie gelooft dat je als individu je geluk kan vergroten door je geest te trainen, maar onderzoek toont aan dat dit niet klopt. 

Neem bijvoorbeeld het ‘World happiness report’ dat landen rangschikt volgens het geluk van hun inwoners. Elk jaar eindigen dezelfde landen bovenaan: Noorwegen, Denemarken, Zweden, Zwitserland, Canada… Ook Nederland en België staan consequent in de top 20. 

Dat is niet omdat wij de beste genen hebben of onze geest het best trainen, maar omdat we in een land wonen waarin de omstandigheden goed zijn om geluk te vinden. Veilig, welvarend en solidair, met zorg en onderwijs voor iedereen…

Je ziet dit ook bij migratie. Canada onderzoekt al meer dan 25 jaar het geluksniveau van de migranten die ze daar ontvangen. Die mensen starten vaak behoorlijk ongelukkig, om na enkele maanden of jaren op te klimmen tot het Canadese gemiddelde. En dat ligt zeer hoog.” 

Ideale omstandigheden creëren

Met andere woorden: geluk wordt het meest bepaald door de omstandigheden. En laat het op werkvlak nu net de werkgever zijn die daar iets kan aan doen. 

Dajo: “Ik raad je als werkgever aan om de omstandigheden te creëren die ervoor zorgen dat je medewerkers makkelijk werkgeluk vinden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat werkgeluk vier dimensies kent. Pas als die alle vier voldoende aanwezig zijn, is er sprake van volwaardig werkgeluk.

  1. Werktevredenheid: de basisfactoren zijn in orde. Je medewerkers krijgen een eerlijk loon, er is een goed evenwicht tussen werk en privé, en ze voelen zich veilig op hun werk.
  2. Werkplezier: je medewerkers ervaren tijdens een typische werkdag meer goede dan slechte gevoelens. Er is sprake van werkplezier als ze zich ongeveer ⅔ van de tijd goed voelen. Plezier hangt af van fijne collega's, goede bazen en het merendeel van de tijd kunnen doen wat ze leuk vinden.
  3. Engagement: je medewerkers voelen zich betrokken en zijn intrinsiek gemotiveerd. Hiervoor moet hun job aan drie voorwaarden voldoen: 
    • Ze kunnen hun talenten of sterktes inzetten.
    • Ze krijgen voldoende autonomie en verantwoordelijkheid.
    • Ze hebben de kans om door te groeien en hun ambities waar te maken. 
  4. Zinvolheid: je medewerkers hebben het gevoel dat ze goed doen voor andere mensen of de samenleving.” 

Logische en effectieve oplossing

Dajo vervolgt: “Als ik organisaties begeleid die zich zorgen maken over het geluk van hun medewerkers, bekijk ik op welke dimensies ze laag scoren. Waar zit de pijn? Waarom zijn de medewerkers niet echt gelukkig? 

De ervaring leert me dat er vaak een logische en effectieve oplossing bestaat. Maar je moet als werkgever wel bereid zijn om te investeren in tevredenheid, plezier, engagement en zinvolheid. Doe je dit, dan worden je mensen loyaler, productiever, creatiever en werken ze beter samen.”

Om het wat concreter te maken, geef Dajo drie voorbeelden uit de praktijk.
 

 

Meer info: dajodeprins.com.

 

Ook interessant

Powernap

Heb je soms last van het bekende ‘klopke’ na de lunch? Probeer eens een powernap. Met een dutje van 10-30 minuten laad je jezelf weer op en geef je je brein een boost.

Opgepast: oplichterssyndroom

Schrijf je je professionele succes toe aan toeval en geluk? En ben je bang dat je op een dag door de mand gaat vallen? Dan heb je misschien last van het oplichterssyndroom.

Brokkelbrein

Anna: “Als ik thuiswerk, beantwoord ik onmiddellijk mijn mails.” Volgens neuropsychiater Theo Compernolle is dit géén goed idee. “Op den duur krijg je een brokkelbrein."