Gratis lijnabonnement
Heb je een gezondheidsprobleem of een beperking? Misschien heb je recht op een gratis lijnabonnement.
Kom ik in aanmerking?
Je krijgt een gratis lijnabonnement van VDAB als je in Vlaanderen woont én recht hebt op 1 of meer van deze tegemoetkomingen.
- Tussenkomst arbeidsgereedschap, -kledij en werkplekaanpassing
- Terugbetaling verplaatsingskosten
- Gratis tolk voor doven of slechthorenden
- Individueel maatwerk (IMW)
- Collectief maatwerk
Krijg je al een gratis lijnabonnement van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) of de Federale Overheidsdienst Sociale zaken (FODSZ)? Dan krijg je geen lijnabonnement van VDAB.
Hoe aanvragen?
Je hoeft het lijnabonnement zelf niet aan te vragen. Als je aan de voorwaarden voldoet, vragen we dit lijnabonnement voor jou aan bij de Lijn.
- Heb je al een MOBIB-kaart? Dan plaatst de Lijn je gratis abonnement automatisch op je MOBIB-kaart.
- Heb je nog geen MOBIB-kaart?
- Dan krijg je een brief van de Lijn om een MOBIB-kaart aan te kopen. Bij de brief zit een overschrijving om de MOBIB-kaart aan te kopen.
- Heb je betaald, dan stuurt de Lijn de MOBIB-kaart met je gratis abonnement op via de post.
Opgelet
- Beantwoord je aan de voorwaarden? Dan ontvang je niet onmiddellijk een lijnabonnement. We moeten je aanvraag eerst nog verwerken. Dit duurt 4 à 6 weken.
- Krijg je een nieuwe MOBIB-kaart of heeft de Lijn je abonnement op je MOBIB-kaart geplaatst? Hou je kaart enkele seconden voor de scanner voor je ze gebruikt. Een nieuw product scannen duurt immers iets langer.
Stel je vraag
Heb je een vraag over een tegemoetkoming of wil je meer info op basis van je persoonlijke situatie?