Jobdomein: ICT
Business analist knelpuntberoep
Je analyseert en vertaalt de behoeften van de business. Je valideert de business requirements en ontwikkelt een oplossing waarmee het ontwikkelingsteam aan de slag kan.
Een werknemer aan het woord
Belangrijkste vaardigheden
Gedragsindicatoren
- Beschrijft de procesarchitectuur van de onderneming
- Brengt primaire, besturende en ondersteunende processen in kaart
- Stelt processchema’s op voor de deelprocessen
- Analyseert de afstemming tussen de processen en de concrete organisatie van het werk
- Zoekt verbeterpunten
Kennis
- Bedrijfsprocessen
- Business analyse
- Analysemethodes
- Tools voor bedrijfsprocesmodellering
Gedragsindicatoren
- Beschrijft met een informatiemodel de structuur en functionaliteiten van de bestaande ICT systemen
- Onderzoekt of aanpassingen aan het informatiemodel de bedrijfsprocessen beter ondersteunen
- Demonstreert verbeteringen in functionaliteit, performantie, veiligheid, … bij het aanpassen van de architectuur van het informatiesysteem
Kennis
- Architectuur van informatiesystemen
Gedragsindicatoren
- Overlegt met de stakeholders (gebruikers, directie, ontwikkelaars, …)
- Analyseert de organisatiebehoeften
- Specifieert functionele vereisten voor de ICT toepassingen
- Signaleert risico’s, knelpunten en afwijkingen
Kennis
- Infrastructuur van informatiesystemen
- Interne audittechnieken
- Formalisering van het beheerproces
Gedragsindicatoren
- Overlegt met de stakeholders (gebruikers, directie, ontwikkelaars, …)
- Identificeert attributen, capaciteiten, karakteristieken of kwaliteiten van ICT systemen of toepassingen
- Beschrijft in niet-technische terminologie wat het systeem of de toepassing moet doen
Kennis
- Computer modelleringsmethoden: UML (Unified Modeling Language)
- Storytelling en verhalende communicatie
Gedragsindicatoren
- Bepaalt doelstellingen, inhoud en vorm van het overleg
- Kiest communicatiemiddelen aangepast aan de doelgroep
- Past boodschap en taalgebruik aan de doelgroep aan
- Stimuleert deelnemers om actief deel te nemen aan overleg
- Zoekt oplossingen bij uiteenlopende belangen
- Komt tot werkafspraken en bevordert samenwerking
- Organiseert een briefing
Kennis
- Communicatietechnieken
- Groepsanimatie
- Vergadertechnieken
- Agile methodes
Gedragsindicatoren
- Stelt een planning en taakverdeling op
- Zet communicatiekanalen op om de activiteiten af te stemmen op de doelstellingen
- Controleert de uitvoering van de opdrachten en het naleven van procedures
- Past de planning aan wijzigingen aan (taakverdeling, prioriteiten, …)
- Volgt de budgetten op
Kennis
- Projectmanagement
- Administratief beheer
- Boekhoudkundig beheer
Aanvullende vaardigheden
Gedragsindicatoren
- Volgt op basis van de doelstellingen van de dienst regels en prestatie-indicatoren op
- Verzamelt, registreert en analyseert gegevens en resultaten
- Vergelijkt prestatie-indicatoren met de behaalde resultaten
- Stelt statistieken, rapporten en boordtabellen op
Kennis
- Key Performance Indicators (KPI)
Gedragsindicatoren
- Test de verschillende modules van de applicatie
- Test vanuit het standpunt van ontwikkeling (bugs, integratietesten, functionaliteit, …)
- Test de applicatie vanuit het standpunt van de gebruiker (snelheid, navigatie, visueel, …)
- Volgt een systematiek bij het opsporen van problemen en fouten
- Test en analyseert de capaciteit, functionaliteit en integriteit van de ICT-infrastructuur
- Test de frontend en backend performantie
- Documenteert installatie-, configuratie- en testgegevens bij elke wijziging volgens de geldende standaarden en regels
Kennis
- Kwaliteitsnormen
- Functionele acceptatietests
- Gebruikersacceptatietests
- Integratietests
- Systeemtests
- Regressietests
Gedragsindicatoren
- Vertaalt het informatiemodel naar een functioneel ontwerp
- Onderzoekt welke wijzigingen en aanvullingen aan de informatica- en telecomsystemen prioritair zijn
- Weegt alternatieven tegen elkaar af en onderbouwt de uiteindelijke keuzes (hergebruik van componenten van bestaande applicaties vs nieuwe ontwikkelingen, …) vanuit technisch, HR en budgettair standpunt
- Beschrijft de beperkingen die gelden (maximaal aantal gebruikers, maximaal aantal transacties, …)
- Bepaalt welke logische systeemcomponenten nodig zijn en wat hun relaties zijn
- Ontwikkelt de architectuur van het informatiesysteem voor de verschillende fasen van de bedrijfsactiviteiten (ontwerp, design, implementatie, verkoop, …)
- Houdt rekening met de bestaande of gewenste business architectuur
- Stemt het voorstel van informatiemodel af op de bedrijfsdoelstellingen
- Documenteert de architectuur van het informatiesysteem
Kennis
- Informaticamodellering
- Intellectueel eigendomsrecht
- Integratieprincipes van hardware en software
Gedragsindicatoren
- Stelt een planning op en past ze aan wijzigende omstandigheden aan
- Verdeelt taken en verantwoordelijkheden
- Informeert, begeleidt, stuurt en motiveert (nieuwe) medewerkers
- Controleert de uitvoering van de opdrachten en het naleven van procedures
- Organiseert en leidt teamvergaderingen
- Volgt competenties van medewerkers op en bespreekt opleidingsmogelijkheden
- Voert plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken
Kennis
- Organisatie en planning van activiteiten
- Leiderschap
- Management
Persoonlijke vaardigheden
Vacatures voor Business analist
We kunnen je momenteel geen vacatures voor Business analist tonen. Probeer later opnieuw.
Is Business analist toch niets voor jou?
Ontdek welke job wel bij je past en wat je mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt.