Via deze opleiding kan je het diploma behalen van Professionele Bachelor Sociaal werk. Als maatschappelijk assistent werk je graag met mensen en heb je interesse in de samenleving. Je geeft informatie en advies aan mensen die minder kansen kregen in hun leven en helpt hen zo vooruit in het hun leven. Wat leer je? Recht Psychologie Sociologie Communicatie Tijdens...
Jobdomein: Dienstverlening
Maatschappelijk werker knelpuntberoep
Je helpt mensen om zelfredzamer te worden en terug te laten participeren aan het maatschappelijk leven. Dit doe je door hen te informeren over hun rechten, advies te geven en te begeleiden.
Een werknemer aan het woord
Belangrijkste vaardigheden
Gedragsindicatoren
- Verzorgt taal en houding in contact met bezoekers volgens richtlijnen
- Identificeert de bezoeker
- Registreert de bezoeker
- Stelt gerichte vragen om het doel van de bezoeker te achterhalen
- Weegt af of hij in staat en bevoegd is om zelf te antwoorden
- Selecteert de gevraagde contactpersoon of zoekt bij afwezigheid een collega
- Volgt de veiligheidsprocedures i.v.m. toegang op
Kennis
- Onthaaltechnieken
- Principes van klantvriendelijkheid
Gedragsindicatoren
- Luistert naar het verhaal van de persoon
- Behandelt de vraagverheldering op de verschillende probleemdomeinen
- Vraagt door naar problemen, oorzaken en achtergrond
- Vangt signalen op en interpreteert ze
- Polst naar de verwachtingen van de cliënt
- Raadpleegt de doorverwijzing en contacteert de doorverwijzer bij onduidelijkheden
- Maakt afspraken met de cliënt rond de hulpverlening
Kennis
- Luister- en omgangstechnieken
Gedragsindicatoren
- Respecteert de rollen, verschillen en grenzen van iedere partner in de dienstverlening
- Creëert duidelijkheid over het gemeenschappelijke doel en ieders bijdrage
- Komt op voor een eigen standpunt
- Neemt deel aan casebesprekingen en intervisies
- Deelt informatie tussen betrokkenen
- Streeft continuïteit in de zorgverlening na
- Pakt conflicten op een constructieve manier aan
Kennis
- Rapportering
- Vergadertechnieken
- Vakjargon
- Onderhandelingstechnieken
- Conflictvoorkoming en -beheersing
- Groepsdynamica
- Luister- en omgangstechnieken
- Doelgroepen en hun kenmerken
Gedragsindicatoren
- Doet opzoekingen om dossiers te vervolledigen
- Analyseert de beschikbare informatie
- Stelt prioriteiten en maakt de synthese van situaties die uit verschillende problematieken bestaan
- Verdedigt de belangen van de persoon
Kennis
- Administratief beheer
- Kantoorsoftware
- General Data Protection Regulation (GDPR)
Gedragsindicatoren
- Gaat samen met de persoon op zoek naar realiseerbare stappen
- Moedigt de persoon aan om zelf de stappen te zetten
- Evalueert samen met de persoon de gezette stappen
- Bespreekt gevolgen en risico's van keuzes
- Stelt de persoon in staat zijn eigen perspectief te verruimen
- Ondersteunt de persoon bij praktische vragen over administratie, huishouding en gezin
- Stelt een afsprakenkader op met de persoon
Kennis
- Empowerment
- Gesprekstechnieken
- Luister- en omgangstechnieken
Gedragsindicatoren
- Verduidelijkt de mogelijkheden binnen het hulpaanbod
- Informeert de persoon over rechten en plichten
- Bemiddelt tussen de cliënt en de voorzieningen en/of officiële instanties
- Bepaalt de organisaties en interne diensten die voor de persoon van belang zijn
- Bepaalt het verdere verloop van het proces
Kennis
- Communicatietechnieken
- Diensten en faciliteiten
Gedragsindicatoren
- Bouwt een vertrouwensrelatie op met de persoon
- Responsabiliseert en emancipeert de persoon
- Biedt psychosociale ondersteuning bij verwerkings- en veranderingsprocessen
- Maakt een inschatting van risico’s voor de persoon en de omgeving
- Organiseert overlegmomenten met de persoon
- Stemt het begeleidings- of hulpverleningsplan af met alle betrokkenen
- Bemiddelt tussen de cliënt en de voorzieningen en/of officiële instanties
- Volgt de uitvoering op en stuurt bij
- Sluit de begeleiding af of draagt deze over
Kennis
- Methodes en tools voor probleemoplossing
- Doelgroepen en hun kenmerken
- Communicatietechnieken
- Sociale economie
Gedragsindicatoren
- Werkt volgens het kwaliteitshandboek
- Evalueert de kwaliteit van geleverde diensten
- Signaleert vastgestelde knelpunten binnen de organisatie of de hulpverlening
- Signaleert vastgestelde knelpunten op beleidsniveau
- Maakt de organisatie alert voor drempels binnen de eigen werking
- Werkt mogelijke voorstellen uit om de drempels weg te werken
- Stuurt de werkzaamheden bij
- Beoordeelt alle klachten en werkt op basis hiervan oplossingen uit
Kennis
- Kwaliteitsmanagement
- Kwaliteitsnormen
- Klachtenbehandeling
Aanvullende vaardigheden
Gedragsindicatoren
- Formuleert voorstellen tot verbetering van de beroepspraktijk
- Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerken
- Registreert en analyseert behandelgegevens van zorgvragers voor kwaliteitszorg en onderzoek
- Werkt mee aan het ontwikkelen en actualiseren van richtlijnen en standaarden voor beroepsuitoefening
- Neemt deel aan (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek
- Leeft de voorschriften in het onderzoeksprotocol na
- Verspreidt onderzoekresultaten via voordrachten of publicatie
Kennis
- Onderzoeksmethodes
- Evidence Based Practice
- Deontologie
Gedragsindicatoren
- Contacteert een (externe) expert indien nodig
- Luistert naar de verwachtingen en vragen van de deelnemers
- Betrekt elk individueel groepslid bij de sessie en bewaakt de groepsdynamiek
- Bereidt het programma voor
- Kiest werkvormen en leermiddelen en past ze indien nodig aan
- Voorziet de nodige logistieke ondersteuning
- Evalueert de activiteiten en doet voorstellen ter verbetering van de werking
- Gebruikt didactisch materiaal
- Stuurt de groep volgens de doelstellingen
Kennis
- Didactische technieken
- Groepsdynamica
- Evaluatiemethodes
Gedragsindicatoren
- Creëert een aangepast leerklimaat en een veilige leeromgeving
- Bouwt verder op de reeds aanwezige kennis en vaardigheden
- Geeft vanuit de praktijk input en speelt in op wat zich aandient en de diversiteit van de cursistengroep
- Differentieert de aanpak waar nodig
- Stimuleert interactie bij de doelgroep
- Stimuleert de transfer van het geleerde naar de praktijk
- Motiveert
- Anticipeert op en gaat om met storend gedrag
Kennis
- Groepsanimatie
- Didactische technieken
- E-learningtechnieken
- Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Gedragsindicatoren
- Stelt een planning op en past ze aan wijzigende omstandigheden aan
- Verdeelt taken en verantwoordelijkheden
- Informeert, begeleidt, stuurt en motiveert (nieuwe) medewerkers
- Controleert de uitvoering van de opdrachten en het naleven van procedures
- Organiseert en leidt teamvergaderingen
- Volgt competenties van medewerkers op en bespreekt opleidingsmogelijkheden
- Voert plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken
Kennis
- Organisatie en planning van activiteiten
- Leiderschap
- Management
Persoonlijke vaardigheden
Maatschappelijk werker in cijfers
Bekijk alle cijfers >
Vacatures voor Maatschappelijk werker
We kunnen je momenteel geen vacatures voor Maatschappelijk werker tonen. Probeer later opnieuw.
Opleidingen voor Maatschappelijk werker
We hebben 1 opleiding.
Professionele Bachelor Sociaal werk - 1ste jaar
Is Maatschappelijk werker toch niets voor jou?
Ontdek welke job wel bij je past en wat je mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt.