Collega's en bazen

Smalltalk survival

Je stapt naar de lift en daar staat hij: je nieuwe baas die gisteren bij jullie begonnen is. Wat doe je? Hou je het bij een simpele ‘hallo’? Begin je met je telefoon te spelen? Of probeer je toch een gesprek aan te knopen? 

Veel mensen voelen zich ongemakkelijk bij dit soort verplichte praatjes. Voor hen is er nu het boek ‘Smalltalk survival’ van Liz Luyben & Iris Posthouwer, een praktische gids voor smalltalk.

Maak je leven makkelijker

Je komt een oude klasgenoot tegen op straat, je bevindt je op een netwerkevent opeens naast een volslagen onbekende of je ziet een collega bij jou in de trein zitten. En dan moet je een gesprek aangaan…

Raak je tijdens zo’n praatje niet verder dan clichévragen als ‘Wat doe jij?’ of ‘Hoe is het nog?’, dan zijn dit geen gesprekken waar je veel aan hebt. Meer nog, je ziet er waarschijnlijk flink tegenop en probeert smalltalk te vermijden.

Als je vluchtige praatjes soepeler laat verlopen, valt er een last van je schouders en hoef je niet langer op te zien tegen gesprekjes aan pakweg de waterkoeler of op een feestje.

Vluchtig, maar niet onbelangrijk

Smalltalk lijkt op het eerste gezicht misschien onbelangrijk, maar het is vaak een eerste vorm van contact. Het zegt al iets over wie je bent. Van smalltalk ga je dan geleidelijk over naar ‘big talk’, gesprekken met wél een duidelijk doel.

Sociaal contact is trouwens een groot onderdeel van het geluk en welzijn van een mens, zelfs als je heel introvert bent. In het boek staan verschillende experimenten die bewijzen dat je je beter voelt als je contact hebt met andere mensen, zelfs al zit je maar wat over het weer te keuvelen.

Smalltalk helpt ook tijdens stroeve gesprekken. Door iets triviaals over jezelf te vertellen, haal je de scherpe kantjes van een moeizaam gesprek.

Tot slot ben je tegen vreemden meestal vrolijker dan je je voelt. Een leuk praatje geeft je humeur een boost.

Tips voor smalltalk

  • Zet ‘Hoe is het?’ naar je hand.
    Neem controle over dit soort dooddoeners en antwoord bijvoorbeeld ‘Goed hoor, maar weet je wat daarnet gebeurde…’.
  • Gebruik een zij-ingang.
    Begin ergens halverwege bij iets kleins (een moment of ervaring) in plaats van bij het voorspelbare begin. Zo geef je je je gesprekspartner de kans om de saaie aanloop over te slaan en meteen bij het sappige gedeelte te beginnen. Zo krijg je een leuker gesprek. Vraag je nieuwe baas dus niet ‘Hoe was je eerste werkdag’, maar liever ‘Heb je hier al iets grappigs meegemaakt?’.
  • Neem een positieve houding aan. 
    Hou jezelf voor dat jij leuk bent, je gesprekspartner leuk is, en een praatje ook. Dat begint met een positieve lichaamstaal. Een glimlach of oogcontact doet wonderen.

Elegant afronden

In het boek komt ook een stappenplan aan bod om een gesprek dat te lang doorgaat op een elegante manier af te ronden.

  • Stap 1: zoek een geschikt moment om aan het woord te komen. Iemand kijkt weg, neemt een slokje of zegt iets als ‘Dus ja…’ 
  • Stap 2: vat samen wat je gesprekspartner heeft gezegd, bijvoorbeeld ‘Dus het is pittiger dan je had verwacht, als ik je zo hoor’.
  • Stap 3: vertel wat je gaat doen, bijvoorbeeld ‘Ik ga nu nog wat verder werken aan mijn project’.
  • Stap 4: zeg iets vriendelijks: geef je gesprekspartner een compliment of bedank hem voor het leuke gesprek.
  • Stap 5: wens de ander iets toe, bijvoorbeeld ‘Veel plezier nog vandaag’. Op netwerkevents kan je altijd je visitekaartje geven. Zo is de kans groter dat je gesprekspartner zich jou de volgende keer nog herinnert. 

Je kan het boek ‘Smalltalk survival’ online bestellen.

Ook interessant

Op café met collega’s

Met collega's op café gaan is een leuke manier om elkaar beter te leren kennen. Maar er gelden wel andere regels dan als je met vrienden op de lappen gaat.

Zo laat je anderen doen wat je wil

Stel, je mag een superkracht kiezen op de werkvloer. Hoe leuk zou het zijn als je alles van je collega’s gedaan krijgt? Met deze slimme tips wind je iedereen om je vinger.

Werkblunders

Gênante situaties op het werk. Iedereen kent ze, maar niemand bekent ze graag. We vonden vier moedige werknemers die ons hun grootste blunders toevertrouwden.