Collega's en bazen

Actief luisteren

Goed kunnen luisteren is belangrijk op de werkvloer. Het zorgt ervoor dat je klanten, collega’s en manager zich begrepen voelen en dat je op de juiste manier kan reageren. Maar hoe luister je nu écht naar de ander? Door ‘actief’ te luisteren.

vrouw die luistert
©Shutterstock

Abonneer je op de nieuwsbrief

Het is makkelijk om te horen wat iemand zegt. Maar het is een pak moeilijker om ook te begrijpen wat de ander inhoudelijk én emotioneel probeert te vertellen.

Veel mensen denken dat ze goed kunnen luisteren, maar zijn eigenlijk meer bezig met wat ze zelf willen zeggen.

Door actief te luisteren richt je je volledig op je gesprekspartner. Het doel is niet alleen om de boodschap te horen, maar ook om empathie te tonen en de ander te begrijpen zonder te oordelen.

Waarom is actief luisteren belangrijk?

Actief luisteren heeft heel wat voordelen.

  • Je voorkomt misverstanden: door aandachtig te luisteren en door te vragen, voorkom je dat je belangrijke info mist.
  • Je bouwt vertrouwen op: mensen voelen zich gehoord en begrepen, wat een positieve invloed heeft op jullie band.
  • Je begrijpt problemen beter: door echt te luisteren kan je beter inspelen op de behoeften en zorgen van de ander.
  • Je communiceert effectiever: het gesprek wordt minder eenrichtingsverkeer en meer een echte uitwisseling.

Hoe kun je actief luisteren?

Hier zijn 6 concrete tips om actief luisteren te oefenen en te verbeteren:

1. Geef je volledige aandacht
Zorg dat je je volledig kunt concentreren op de spreker. Kies een rustige omgeving en leg je telefoon weg. Maak oogcontact om te laten zien dat je luistert.

2. Laat de ander uitpraten
Wacht geduldig tot iemand is uitgesproken, zelfs als je denkt te weten wat er gaat komen. Zo toon je respect en geef je je gesprekspartners de ruimte om hun gedachten te delen.

Wees ook niet bang voor een stilte wanneer de ander even adempauze neemt.

3. Stel verduidelijkende vragen
Doorvragen laat zien dat je echt betrokken bent. Stel open vragen zoals ‘Kan je daar iets meer over vertellen?’ of ‘Hoe voelde je je daarbij?’. Dit helpt om meer inzicht te krijgen in het verhaal.

4. Reflecteer en vat samen
Herhaal of parafraseer wat de ander heeft gezegd. Dit voorkomt misverstanden en laat zien dat je aandachtig luistert. Bijvoorbeeld: ‘Dus als ik het goed begrijp, zeg je dat…’.

5. Oordeel niet
Probeer je oordeel of mening even los te laten. Actief luisteren draait niet om advies geven of problemen meteen oplossen, maar om echt begrip tonen.

6. Let op non-verbale signalen
Non-verbale communicatie zegt veel. Let op lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en stemintonatie om het volledige verhaal te begrijpen.

Reageer ook zelf met non-verbale signalen, zoals knikken of een vriendelijke glimlach. Zo laat je zien dat je betrokken bent.

Actief luisteren in de praktijk

Zoals bij alle skills vraagt ook actief luisteren tijd en oefening. Begin klein: probeer in één-op-ééngesprekken bewust gebruik te maken van deze techniek. Geef jezelf de ruimte om te groeien, en wees niet bang om fouten te maken.

Of het nu in je werk of persoonlijke leven is, actief luisteren is een krachtig hulpmiddel dat je kan leren.

Dus, de volgende keer dat iemand tegen je praat: stop, luister en wees echt aanwezig. Het verschil zal merkbaar zijn!

Ook interessant

Discussiëren op het werk

Discussiëren is een belangrijke soft skill. Zo vermijd je dat een meningsverschil ontaardt in een conflict. 6 vuistregels voor een geslaagde discussie.

Eerste indruk

Mag je op sollicitatiegesprek? Dan is het belangrijk om een goede eerste indruk te maken. We geven vijf non-verbale tips.