Loopbaan

Discussiëren op het werk

Discussiëren is een belangrijke soft skill op het werk. Met een constructieve discussie vermijd je dat een meningsverschil binnen je team ontaardt in een conflict. We geven je 6 vuistregels voor een geslaagde discussie met collega’s.

discussiëren op het werk

Abonneer je op de nieuwsbrief

Als je samenwerkt met anderen, zijn er onvermijdelijk verschillende meningen en perspectieven. Een constructieve discussie zorgt ervoor dat jullie elkaars standpunt begrijpen, van elkaar leren en tot een weloverwogen beslissing komen.

Hiervoor hou je je best aan een aantal spelregels.

Het draait niet om het grote gelijk

Veel mensen willen tijdens het discussiëren hun gelijk halen. Maar een discussie op het werk is geen strijd die draait om ‘winnen’.

Want waar winnaars zijn, zijn er ook verliezers en dan houdt iemand dus een slecht gevoel over aan de discussie.

Het gaat erom dat jullie samen tot een zo goed mogelijk resultaat komen.

Vermeld zaken waarover je het eens bent met de ander. Zo krijgt die het gevoel dat jullie raakvlakken hebben en niet lijnrecht tegenover elkaar staan.

Wijk niet af

Een discussie die afdwaalt en allerlei richtingen uitgaat, is vermoeiend en frustrerend.

Wees to the point en geef aan als iemand er issues bij sleurt die niet relevant zijn.

Word niet emotioneel

Als je emotioneel wordt, dreig je de rede overboord te gooien. Hou het bij inhoudelijke argumenten en neem het niet persoonlijk als een collega het anders ziet.

Je stem verheffen komt niet sterk over, want dan lijkt het alsof je argumenten op zich niet goed genoeg zijn.

Neem even een pauze als de emoties te hoog oplaaien, en zet de discussie daarna op een rustige manier verder.

Vergeet niet dat je in de toekomst nog moet samenwerken met je collega’s en behoud dus op elk moment je zelfcontrole.

Gebruik feiten en data

Als je jouw argumenten staaft met feiten en data, is het moeilijk voor een ander om het er niet mee eens te zijn.

Zo hou je de discussie ook objectief en maak je duidelijk dat je niet zomaar een ongefundeerde mening geeft.

Vraag iemand anders ook gerust naar bronnen als die iets beweert.

Toon respect voor iedereen

Ongeacht de hiërarchie binnen je organisatie, is het belangrijk dat iedereen op dezelfde voet staat binnen de discussie.

Het gaat niet om je functie, wel om je argumenten. Behandel iedereen dus met hetzelfde respect dat je zelf ook wil krijgen.

Lach je discussiepartners niet uit, zelfs al ben je het niet eens met hun inbreng.

Luister

Veel mensen hebben hun mening op voorhand al gevormd. De discussie dient dan enkel nog om anderen te overtuigen van die mening.

Als je met die ingesteldheid aan een discussie begint, sta je niet meer open voor de input van de anderen. Je luistert niet echt, maar maakt je gewoon klaar om hen te counteren.

Luister dus naar het standpunt van de anderen, je kan er iets uit leren. Zitten er gaten in de argumentatie van de ander, dan mag je die uiteraard benoemen.