Welzijn

Brussel troef

Volgens een mobiliteitsenquête van Agoria gaat pendelen naar Brussel steeds moeizamer. Lange files en problemen met het openbaar vervoer zorgen ervoor dat 9 op 10 werknemers een kwart langer onderweg zijn naar onze hoofdstad dan 2 jaar geleden. Toch zakken veel mensen nog met plezier af naar Brussel. Dina en Tom getuigen.

Dina (31) en Tom (36) pendelen wekelijks heel wat uren van en naar onze hoofdstad. Ondanks de moeilijke bereikbaarheid van hun Brusselse werkplek, willen ze die voor geen goud ruilen voor een job dichterbij huis. Ze vertellen waarom.

Bruisend Brussel

Tom: 'Ik ben dagelijks 2 keer anderhalf uur onderweg om nauwelijks 16 kilometer te overbruggen. Dat is lang, en best frustrerend als ik er stil bij sta. Dus beeld ik me soms in dat ik in mijn eigen gemeente werk. Salut tijdverlies en pendelergernis, denk ik dan! Maar die gedachte duurt nooit lang. Want eerlijk? Ik zou het missen: de bruisende drukte van de stad, de verscheidenheid aan mensen waar ik zo graag naar kijk, de anonimiteit om me in onder te dompelen… Daar heb ik best een hobbelige pendelweg voor over.'

Ook Dina, die dagelijks meer dan 3 uur onderweg is, houdt ervan om in Brussel te werken. 'Ik ben er geboren en getogen, en heb er dus echt wel een band mee. Een paar jaar geleden verhuisde ik door omstandigheden naar de Kempen. Daardoor werd het nog belangrijker voor me om in Brussel te blijven werken: zo kon ik mijn 'roots' behouden. Bovendien hou ik van het gevoel om in een wereldstad te werken. Ik wandel graag door het centrum, en geniet van de handige nabijheid van allerhande winkels. Het klopt dat ik heel wat pendelleed te verduren heb, maar dat zorgt er nooit voor dat ik twijfel aan werken in Brussel. Het zorgt er eerder voor dat ik opnieuw wil verhuizen.' <lacht>

Stoom afblazen

Hoe zorgen Tom en Dina ervoor dat die dagelijkse, lange pendeltocht draaglijk blijft? Daar hebben ze zo hun remedies voor. Dina: 'In de eerste plaats probeer ik mijn lange treinritten zo aangenaam mogelijk te maken. Ik koop regelmatig mijn favoriete krant, of luister naar muziek. Begint het pendelen toch zwaar te wegen? Dan neem ik een dagje vakantie of zoek ik verlichting in thuiswerk.'

Tom mag niet thuiswerken van zijn werkgever, en gooit het dus noodgedwongen over een andere boeg. 'Als ik het even te kwaad krijg, zoek ik een collega op om mijn hart bij te luchten. Want gedeelde smart is halve smart. Zeker als je stoom kan afblazen tijdens een lekkere lunch, in een trendy eetcafé. Zo'n gezellige babbel maakt vaak mijn hele dag goed, waardoor ik er weer voor een tijdje tegen kan.'

Wist je dat…

In Brussel werken is niet evident vanwege de bereikbaarheid, maar het is wel goed voor je loonzakje.

Uit de JOBAT Loonwijzer 2014 blijkt dat de hoogste lonen in Vlaanderen worden uitbetaald in de Brusselse regio. Het gemiddelde brutoloon bedraagt er 3.496 euro, terwijl werknemers in Vlaanderen gemiddeld 3.086 euro verdienen. Hoe komt dat? Er zijn veel jobs te vinden in goed betalende sectoren zoals de chemie, de farmaceutische sector, banken, verzekeringen en financiële diensten. En dan heb je nog de aanwezigheid van de internationale instellingen natuurlijk.

Werk jij graag in Brussel, ondanks de moeilijke bereikbaarheid? Laat ons weten waarom!

Meer info over de mobiliteitsenquête van Agoria: agoria.be/langer-onderweg.

 

Ook interessant

Welkom in Brussel

Brussel is lelijk, vuil, druk en onveilig. De laatste plek waar je aan de slag wil. Herkenbaar? Dan is het hoog tijd om je oogkleppen af te doen.

Fastfood stinkt

Wat is hoffelijk gedrag op de trein? Enkele pendelaars geven tips. "Lepel je yoghurtpotje niet uit tot er een gat in is. Op is op."