Bijleren

Meer tijd met slimme sites

Te veel werk, te weinig tijd: klinkt het je bekend in de oren? Op internet vind je heel wat gratis hulpmiddelen om efficiënter te werken en zo tijd te winnen. We selecteerden enkele gebruiksvriendelijke sites waarmee je meteen aan de slag kan. Het enige wat je nodig hebt is een pc, smartphone of tablet en een internetverbinding.

WeTransfer

Moet je soms grote bestanden versturen, zoals bijvoorbeeld de foto’s van het laatste personeelsfeest? Via mail lukt dat niet altijd. Vaak zijn zulke bestanden te groot of zit de mailbox van de ontvanger al vol. Na lang wachten krijg je dan de frustrerende boodschap ‘verzenden mislukt’. Een handige en meer betrouwbare oplossing is WeTransfer. Je verstuurt je bestanden er niet mee, maar je laadt ze op de WeTransfer-site op. Vervolgens vul je het mailadres in naar waar je de foto’s wil versturen. De ontvanger krijgt via mail een downloadlink. Eens hij jouw bestanden gedownload heeft, krijg je een bevestiging.

Sunrise

Als je met verschillende agenda’s werkt, zoals die van Google, iCloud en Outlook, is het niet eenvoudig om het overzicht te bewaren. Met Sunrise breng je al je agenda’s samen in één agenda. Een leuk extraatje is dat je profielen op sociale media kan toevoegen. Uitnodigingen via Facebook komen zo ook als afspraken in je agenda te staan. Iets missen omdat je niet op de hoogte was is voortaan verleden tijd.

Met Sunrise kan je eveneens afspraken inplannen. Je begint met onderaan rechts op de blauwe ‘Meet’-knop te klikken. Daar duid je aan hoeveel tijd je voor de afspraak uittrekt en waar je wilt afspreken. Vervolgens kies je de tijdstippen die voor jou passen, door in het dagoverzicht van je agenda te klikken. Heb je een aantal momenten gekozen? Klik dan op het ‘V’-symbool onderaan rechts. Sunrise heeft nu een link gemaakt die je meteen in een mail kan plakken en versturen. De ontvanger komt via die link op een scherm met de voorgestelde tijdstippen terecht en moet enkel nog bevestigen. Geen tijdrovend heen-en-weer mailen meer: een afspraak inplannen ging nog nooit zo vlot!

Trello

Organiseer je je werk graag, dan ken je ongetwijfeld het nut van lijstjes. Trello is een site waar je to-do-lijstjes kan maken en delen met collega’s. Je kan met kleur aanduiden welke taken belangrijk zijn, en taken een deadline geven. Is een taak afgewerkt, dan vink je ze gewoon af. Handig als je samen aan een project werkt: zo is iedereen op de hoogte van wat er nog moet gebeuren, tegen wanneer, en wat er al gedaan is. Tot slot: ook Trello kan je koppelen aan Sunrise. Taken met een deadline worden automatisch geëxporteerd naar je agenda. Deadlines missen zit er niet meer in.

Hangouts

Wil je iets bespreken met verschillende collega’s die elders werken? Dan kan je opteren om hen uit te nodigen bij jou op kantoor, of zelf naar hen toe gaan. Het nadeel daarvan is dat iedereen veel tijd verliest aan over en weer reizen. Een efficiënter alternatief is Google Hangouts. Je kan er online een groepsgesprek mee houden. Zo’n gesprek op afstand is gemakkelijk in te plannen in elkaars agenda en bespaart je reistijd. Wil je ook beeld? Schakel de webcam in zodat je elkaar niet alleen hoort maar ook ziet terwijl je aan je bureau blijft zitten.

Ook interessant

Digitaal dieet

Het is vastentijd. Tegenwoordig geven we steeds meer een eigen invulling aan deze periode. Geen alcohol in februari, 40 dagen zonder vlees of wat dacht je van een digitaal dieet?

Meesters in timemanagement

Timemanagement is essentieel om je werk-privébalans in evenwicht te houden. Maar gaan we hier soms niet te ver in? Drie getuigenissen.