Bespreek de verschillen in perspectief
Ben je het niet eens met je leidinggevende? Dan heeft dat vaak te maken met het feit dat je over informatie beschikt die hij niet heeft, of omgekeerd.
Hebben jullie een conflict? Ga er dan vanuit dat een van beide iets weet dat de ander niet weet, of vanuit een ander perspectief naar de zaak kijkt.
Bespreek dit verschil en leg uit hoe je de situatie ervaart. Je gaat er niet elk conflict mee oplossen, maar toch wel een aantal.
Respecteer zijn communicatievoorkeur
Ben je een geboren e-mailer, maar is je leidinggevende een face-to-face communicator? Dan geraak je alleen maar gefrustreerd als je op mail vertrouwt om vragen te stellen en input te krijgen.
Ga na wat voor type communicator hij is (e-mail, face-to-face, telefoon…) en op welke momenten van de dag hij toegankelijk is, en gedraag je daarnaar.
Het is niet makkelijk om je eigen communicatiestijl aan te passen, maar je zal wel sneller de info en input krijgen die je nodig hebt.
Bovendien zal je leidinggevende je beschouwen als iemand met wie hij makkelijk communiceert.
Doe wat je zegt dat je gaat doen, of geef feedback als dat niet lukt
De meeste managers zijn gefrustreerd als hun medewerkers hun afspraken niet nakomen.
Merkt jouw leidinggevende dat hij je niet kan vertrouwen? Ga er dan maar van uit dat hij je vaker zal controleren. Dit voelt aan als vervelend micromanagement.
Natuurlijk kan het wel eens gebeuren dat je een deadline niet haalt. Maar dan is het gewoon een kwestie van je leidinggevende hier tijdig over in te lichten.
Zeur niet achter zijn rug
Iedereen wil wel eens iets ventileren. Maar als je leidinggevende ontdekt dat je achter zijn rug over hem of het werk hebt zitten klagen, schaadt dit het vertrouwen tussen jullie.
Als iets je heel erg dwars zit, praat hier dan over met hem. Als het niks ernstig is, zeur er dan niet over. Dat is een kwestie van respect.
Blijf kalm en dramatiseer niet
Elke vorm van frustratie vermijden op het werk, lukt nooit. Maar als je kwaad, beledigd of paniekerig wordt bij het minste, dan ben jij een probleem voor je leidinggevende.
Weten hoe je je kalmte moet bewaren is een ondergewaardeerde kwaliteit die serieus kan lonen.
Geef je leidinggevende het voordeel van de twijfel
Er zullen heel wat momenten zijn waarop je je leidinggevende z'n bedoelingen negatief kan interpreteren.
Stel: hij geeft een leuke en belangrijke opdracht aan je collega. Dan kan je je miskend en beledigd voelen. Of je kan ervan uitgaan dat hij een reden heeft om te denken dat die opdracht je collega beter ligt.
Of stel: je leidinggevende stelt een meeting met jou op het laatste moment uit. Dan kan je dit persoonlijk nemen. Of je kan ervan uitgaan dat er iets is tussengekomen dat terecht een hogere prioriteit had.
Kortom: geef je leidinggevende het voordeel van de twijfel. Het zal zowel je eigen geluk als jullie relatie ten goede komen.