Welzijn

Eenzaam op het werk

Als je weinig contact hebt met je collega’s, bestaat de kans dat je je eenzaam voelt op het werk. We leggen uit wat de oorzaken en gevolgen zijn, en wat je er kan aan doen.

eenzaam op het werk
©Shutterstock

Abonneer je op de nieuwsbrief

De meeste mensen spenderen elke week vele uren op het werk. Hoe je je daar voelt, heeft een grote impact op je welzijn. Zelfs al heb je een bloeiend sociaal privéleven, toch kan eenzaamheid op je werk tot mentale en fysieke klachten leiden.

Subjectief

Eenzaamheid op het werk heeft vooral te maken met je eigen gevoel. 

De ene werknemer heeft er helemaal geen probleem mee om zich een hele dag in stilte en geconcentreerd bezig te houden. De andere werknemer heeft nood aan gesprekken met collega’s, en voelt de stilte aan als verstikkend. De ene doet niets liever dan in alle rust en comfort van thuis te werken, de ander ziet de muren op zich afkomen.

We spreken pas van eenzaamheid als je het gebrek aan verbinding met anderen zelf als een gemis aanvoelt.

Oorzaken

Eenzaamheid op het werk kan tal van oorzaken hebben.

  • Je bent de enige met jouw functie en kan dus niet overleggen met anderen over je werk.
  • Je hebt geen klik met je directe collega’s en het contact beperkt zich tot een minimum.
  • Je bent zodanig gefocust op je targets dat je geen tijd meer over hebt voor sociaal contact.
  • Je werkt vaak van thuis en komt zelden nog onder de mensen.
  • Je bent nieuw in een team en vindt moeilijk je plaats tussen collega’s die elkaar al jaren kennen.
  • Een te dominante leidinggevende of collega doet je in je schulp kruipen.
  • Privéproblemen wegen op je gemoed en je raakt vervreemd van je collega's.

Negatieve gevolgen

Eenzaamheid heeft negatieve gevolgen voor je motivatie en productiviteit. Het kan leiden tot depressie, angststoornissen en burn-out.

Je kan ook last krijgen van fysieke klachten, zoals slapeloosheid, een te hoge bloeddruk of een verzwakt immuunsysteem.

Wat kan je doen?

Neem initiatief
Wie zijn eenzaamheid wil doorbreken, is zelf aan zet. Spraakmakende acties zijn niet nodig. Een duidelijke en vriendelijke 'goedemorgen' of een kleine traktatie op je verjaardag, openen misschien al een deur naar meer contact.

Zoek je collega's op
Blijf geen hele dag achter je bureau zitten, maar ga langs bij de collega's aan wie je een vraag moet stellen, of met wie je afspraken moet maken. Is dat fysiek onmogelijk? Neem dan de telefoon. Zo bouw je actief en ongedwongen aan je sociale contacten.

Sport
Ben je het beu om elke middagpauze alleen in de kantine te zitten? Gebruik je pauze om te sporten. Ga joggen in het park, of schrijf je in bij een fitnessclub in de buurt. Laat dit weten aan je collega's. Wie weet heeft er iemand zin om mee te gaan. Hoe dan ook komt het je gezondheid ten goede.

Zoek een praatgrage buddy
Breid je netwerk bewust uit met een extraverte collega. Dat loont op twee vlakken: extraverte mensen zijn makkelijker aanspreekbaar dan verlegen types, en ze stellen je sneller voor aan hun contacten. Zo boost je je netwerk twee keer.

Breek het ijs met LinkedIn
Sociale netwerksites zoals LinkedIn zijn niet zaligmakend om je isolement te doorbreken, maar ze helpen je wel op weg. Connecteer met enkele collega's, en laat je inspireren door hun profiel (werkervaring, gemeenschappelijke connecties, gevolgde opleidingen…). Op de volgende receptie raak je gegarandeerd sneller aan de praat.

Hou vol
Reageren je collega's niet meteen op je 'avances'? Neem het niet persoonlijk, en hou vol. Het vergt vaak tijd, geduld en doorzettingsvermogen om het vertrouwen van onbekenden te winnen.

Wat kan je doen als leidinggevende?

Eenzaamheid op het werk is een taboe. Werknemers durven vaak niet aan te geven dat ze zich eenzaam voelen.

Stel je werknemers dan ook niet vlakaf de vraag of ze zich eenzaam voelen. Vraag op tijd en stond eens op informele manier hoe het gaat. Hoe ervaart iemand zijn werk? Zo kan er een gesprek op gang komen waarbij je medewerker zich meer open durven te stellen.

Werkt jouw team vaak van thuis? Ga dan na of iedereen zich hier wel goed bij voelt. Zorg voor teammeetings maar ook informele bijeenkomsten waarop je medewerkers elkaar beter leren kennen.