Welzijn

LHBTQIA+ op de werkvloer

Discriminatie op de werkvloer op basis van seksualiteit en genderidentiteit, komt anno 2024 nog steeds voor. Als werkgever kan je de drempels wegwerken waarmee LHBTQIA+-medewerkers geconfronteerd worden. We geven vijf tips die je hierbij helpen.

iedereen welkom
©Shutterstock

Abonneer je op de nieuwsbrief

LHBTQIA+ (in het Engels LGBTQIA+) staat voor: lesbisch, homo, biseksueel, trans, queer, interseksueel, aseksueel, en alle andere seksuele oriëntaties, genders en geslachten.

Voor veel LHBTQIA+’ers is het nog steeds niet evident om zichzelf te kunnen zijn op de werkvloer. Ze krijgen vaak te maken met onbegrip, discriminatie, pesterijen en soms zelfs fysiek geweld.

Een sterkere, inclusievere organisatie

Als werkgever heb je er alle belang bij dat LHBTQIA+-medewerkers zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn op je werkvloer. Dit zorgt voor een betere onderlinge samenwerking, meer motivatie, minder verzuim en minder verloop.

Een inclusieve bedrijfscultuur zorgt bovendien voor een positief imago. Dit maakt het voor jou als werkgever makkelijker om nieuwe klanten en potentiële medewerkers aan te trekken.

Met deze tips creëer je een werkomgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn:

1. Doe een inclusiescan

Hoe inclusief is je organisatie en op welke punten kan het beter? Doe de inclusiescan op vlaanderen.be en ontdek het.

2. Gebruik genderinclusieve taal

Gebruik genderinclusieve taal in je communicatie, bijvoorbeeld in mails, op je website, in vacatures... Op die manier herkennen LHBTQIA+'ers zich erin en voelen ze zich niet uitgesloten.

  • Kies voor genderneutrale aansprekingen.
    • Niet: ‘dames en heren’ of ‘mevrouw en meneer’.
    • Wel: ‘aanwezigen’ of ‘beste lezer’. 
  • Gebruik neutrale geslachtsbenamingen. 
    • Niet: echtgenoot, kuisvrouw, secretaresse... 
    • Wel: partner, poetshulp, administratief medewerker...
  • Vermijd ‘hij/zij', ‘hem/haar’ en ‘zijn/haar’. Dit kan je op verschillende manieren doen.
    • Gebruik het meervoud. Bijvoorbeeld:
      • Niet: de medewerker geeft zijn opmerkingen door.
      • Wel: medewerkers geven hun opmerkingen door.
    • Gebruik 'die'. Bijvoorbeeld:
      • Niet: de medewerker verwittigt de klant als hij vindt dat…
      • Wel: de medewerker verwittigt de klant als die vindt dat…
    • Gebruik ‘je’. Bijvoorbeeld:
      • Niet: de manager moet zijn medewerkers aansturen.
      • Wel: als manager moet je je medewerkers aansturen.

Bekijk meer richtlijnen voor genderinclusieve taal op transgenderinfo.be.

3. Durf te vragen

Maak het holebi- en transgenderthema bespreekbaar op een respectvolle manier.

Ga in dialoog met je medewerkers om te achterhalen welke belemmeringen ze ervaren. Zorg dat deze gesprekken ook daadwerkelijk leiden tot concrete verbeterpunten.

4. Stel neutrale vacatures op

Vermeld in je vacatures dat alle geschikte kandidaten aangemoedigd worden om te solliciteren, ongeacht geslacht, etniciteit, seksuele oriëntatie, genderidentiteit en genderexpressie.

Daarmee geef je aan dat ook LHBTQIA+'ers welkom zijn om te solliciteren.

Vermijd het invulveld 'geslacht'. Kies in de plaats voor ‘aanspreekvorm’ of ‘gender’ en voorzie meer dan twee antwoordmogelijkheden. 

5. Geef het goede voorbeeld

Managers en leidinggevenden zijn onmisbaar voor een effectief diversiteitsbeleid.

Geef als leidinggevende het goede voorbeeld en zorg ervoor dat iedereen dezelfde kansen krijgt. Zo draag je bij aan een veilige en inclusieve bedrijfscultuur.

Komt er toch ongewenst gedrag voor ten opzichte van LHBTQIA'ers zoals pesterijen of discriminatie? Zorg dan voor sancties, en vermeld die ook duidelijk in je arbeidsreglement.

Ook interessant

Powernap

Heb je soms last van het bekende ‘klopke’ na de lunch? Probeer eens een powernap. Met een dutje van 10-30 minuten laad je jezelf weer op en geef je je brein een boost.

Opgepast: oplichterssyndroom

Schrijf je je professionele succes toe aan toeval en geluk? En ben je bang dat je op een dag door de mand gaat vallen? Dan heb je misschien last van het oplichterssyndroom.

Brokkelbrein

Anna: “Als ik thuiswerk, beantwoord ik onmiddellijk mijn mails.” Volgens neuropsychiater Theo Compernolle is dit géén goed idee. “Op den duur krijg je een brokkelbrein."