Een nietje in je vinger, een verloren gevecht met de bureaustoel, een koekje dat blijft hangen in de keel, een gladde inkomhal… Er kan best veel misgaan op het werk. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Een noodgeval, wat nu?
Experts zijn het erover eens: als het noodlot plots toeslaat, is het belangrijk dat je niet panikeert. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar geen nood, het Rode Kruis zet 4 stappen op een rij die je kunnen helpen als je er alleen voor staat.
- Stap 1: zorg voor de veiligheid van jezelf en het slachtoffer
Benader het slachtoffer zonder jezelf in gevaar te brengen. Verplaats de gekwetste alleen als dat nodig is om extra verwondingen te vermijden. - Stap 2: beoordeel de toestand van het slachtoffer
Ga na wat er mis is. Controleer de ademhaling en het bewustzijn en check welke andere symptomen het slachtoffer vertoont. Probeer in te schatten of de persoon in levensgevaar verkeert. - Stap 3: bel de hulpdiensten op 112
Vertel duidelijk en kordaat waar je bent en beschrijf de toestand van het slachtoffer. - Stap 4: help zoveel je kan
Maak luchtwegen vrij, stelp bloedingen, koel brandwonden, dek grote wonden af… Op de website van het Rode Kruis lees je hoe je dit doet. Blijf bij het slachtoffer tot de hulpdiensten aankomen.
Volg een opleiding
Je kan ook een stap verder gaan en een EHBO-cursus volgen. Zo’n cursus is gratis en leert je om eerste hulp aan te bieden tijdens een noodgeval.
Interesse? Volg een EHBO-cursus van het Rode Kruis bij jou in de buurt of schrijf je in voor onze online cursus ‘EHBO op het werk’.
Veel meer zelfvertrouwen
Frank Trimpeneers volgde voor zijn werk een EHBO-cursus en kwam terug met meer kennis en een pak zelfvertrouwen. “Dankzij mijn opleiding weet ik wat ik moet doen tijdens een noodsituatie”, vertelt Frank.
“Het begon allemaal 12 jaar geleden. Ik werkte toen bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Daar stond ik in voor de controle van zwaar vervoer langs autosnelwegen en gewestwegen. Ik was altijd op de baan, niet bepaald een veilige werkplek.
Daarom volgden we met ons team een EHBO-cursus. 2 dagen lang kregen we filmpjes en praktische oefeningen. Zo leerden we situaties inschatten en trainden we medische technieken. Van wondverzorging en een verband leggen tot reanimeren op een pop. Dat was superleuk. We zagen het als een soort teambuilding. Op het einde kregen we een officieel getuigschrift.
Het bleef niet bij die basisopleiding. Elk jaar volg ik een halve dag bijscholing. Zo’n korte opfrissing is belangrijk en nuttig. Hoe gebruik je nu weer een AED-toestel? Waar begin je als je een kruisverband moet aanleggen? Hoe leg je een slachtoffer in een stabiele zijligging om de luchtwegen vrij te houden?”
Niet panikeren
Wat je tijdens een EHBO-cursus leert, komt volgens Frank goed van pas, zowel op het werk als daarbuiten. “Ik heb mijn EHBO-skills al voor kleine zaken gebruikt zoals wondverzorging. Gelukkig heb ik nog nooit iemand moeten reanimeren, maar als het nodig is, weet ik hoe ik best reageer en wat ik moet doen.
Belangrijk bij EHBO is dat je iets doet, al is het de hulpdiensten opbellen of omstaanders erbij roepen. Je kan ook niets verkeerd doen bij een reanimatie: wat je ook doet, het vergroot de overlevingskansen van het slachtoffer alleen maar. Behalve als je wegloopt, natuurlijk (lacht).”
Ben je werkgever?
Onder bepaalde voorwaarden ben je verplicht om een aantal werknemers op te leiden tot erkende EHBO-hulpverleners. Daarom organiseert het Rode Kruis ook bedrijfsopleidingen.