Tip 1: maak de dag voordien een to-dolijst
Neem 's avond de tijd om een to-dolijst te maken voor de volgende dag. Zo weet je 's morgens meteen wat je te doen staat, en blijf je niet hangen bij de vraag 'waar zal ik mee beginnen?'.
Tip 2: maak je to-dolijst niet te lang
Kies drie tot vijf taken voor op je to-dolijst en beschrijf ze zo concreet mogelijk. Door niet te veel taken te kiezen, vergroot je de kans dat je je lijst daadwerkelijk kan afwerken. Dat werkt motiverend.
Tip 3: begin met de vervelendste taak
Begin 's morgens met de vervelendste taak op je lijst. Op die manier heb je het ergste al achter de rug en wordt de rest een makkie.
Tip 4: voorkom dat je afgeleid wordt
Creëer een omgeving met zo weinig mogelijk stoorzenders: schakel de notificaties van je mailbox uit, sluit Facebook en zet je gsm op stil. Zet desnoods een koptelefoon met fijne muziek op.
Zo voorkom je dat je afgeleid wordt, en telkens opnieuw je concentratie bij elkaar moet rapen.
Tip 5: beloon jezelf als je een taak hebt afgerond
Telkens als je een taak hebt afgerond, is het tijd om jezelf te belonen: ga een koffie halen, bezoek je favoriete nieuwssite of haal een frisse neus.
Let er wel op dat je je workflow niet verliest: keer op tijd terug naar je werkplaats, en ga verder met de volgende taak op je lijst.
Tip 6: creëer sociale druk
Vraag aan een collega of aan je baas of ze je willen helpen om productiever te zijn. Spreek bijvoorbeeld af om dagelijks samen te zitten om je to-dolijst te overlopen.
Zo vergroot je de sociale druk: het komt niet goed over om vandaag te verkondigen wat je allemaal gaat doen, en morgen met exact dezelfde werkpunten te komen aandraven omdat je ze niet realiseerde.
Tip 7: oefening baart kunst
Jezelf toeleggen op je to-dolijst en je niet laten afleiden is niet altijd even makkelijk: de ene dag gaat het beter dan de andere.
Laat je niet ontmoedigen door een mindere dag. Morgen heb je een nieuwe kans om productief te zijn. En hoe vaker je bovenstaande tips toepast, hoe beter je erin wordt!