Lea: “Ik fiets wekelijks een of twee keer naar kantoor in Brussel. Telkens zo’n 16 kilometer heen, en 16 terug. Zo kom ik aan een aardige 32 kilometer. Iets waar ik best fier op ben.
Afwisseling
Als ik in vorm ben, neem ik mijn gewone fiets. Dan voel ik na aankomst dat ik echt gesport heb, en dat geeft voldoening. Maar ik ben niet te streng voor mezelf. Evengoed kies ik voor mijn elektrische fiets. Dan kom ik niet rood en bezweet aan, maar geniet ik nog altijd van een goede portie beweging.
De afwisseling tussen gewoon en elektrisch fietsen, vind ik aangenaam. Het zorgt ervoor dat het pendelen met de fiets nooit te zwaar wordt.
Vrijheid
Waar ik ook van hou is de vrijheid die de fiets me geeft ten opzichte van andere vervoersmiddelen. Ik hoef nooit rekening te houden met -al dan niet verstoorde- dienstregelingen bij het openbaar vervoer. Of ik sta nooit in de file. Een wegversperring? Personen op het spoor? Een betoging of staking? Ik heb nergens last van.
Het enige wat me er soms van weerhoudt om te fietsen is het weer: aanhoudende regen of gladheid vind ik erg onaangenaam. Gelukkig regent het niet zo vaak. Zeker niet net op die momenten dat ik naar kantoor of naar huis fiets.
Uit ervaring weet ik intussen dat ik best zelf naar de lucht kijk om te beslissen of ik mijn fiets van stal haal of niet. De weerapps bleken al meer dan eens liegebeesten.
Ambassadeur
Als collega’s me ’s morgens of ‘s avonds in mijn fietstenue zien, ontstaat er vaak spontaan een praatje over fietsen naar het werk. Door mijn enthousiasme heb ik al enkele van hen over de streep getrokken om ook op de fiets te kruipen. Ze genieten nu ook van alle voordelen die ik al jaren ervaar. Zalig!”
Sprekende cijfers uit de analyse van hr-dienstverlener Acerta:
- Vandaag neemt 1 op 3 Belgische werknemers regelmatig de fiets naar het werk.
- 29% van hen fietst 5 kilometer heen en terug.
- 20% legt 10 kilometer per dag af.
- 21% pendelt 20 kilometer per dag.
- 7% legt meer dan 50 kilometer af (in 2016 was dat nog maar 2%).
- De categorie dertigers is het best vertegenwoordigd (25,6%).
- Maar ook de veertigers (24%) en vijftigers (24,2%) laten zich niet kennen.
Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte bij Acerta Consult: “Dat de Belg ook grotere afstanden met de fiets aflegt voor woon-werkverkeer, mogen we volledig toeschrijven aan het succes van de e-bike en de fietslease. Die hebben het fietsen democratischer gemaakt: op de fiets naar het werk is dankzij de elektrische ondersteuning voor meer mensen een haalbare kaart.”